"מה נשמע" עם התמונות שלנו
top of page

"מה נשמע" עם התמונות שלנו

מה קורה לתמונות שלנו כשהן נשלחות באפליקציה הפופולרית "וואטסאפ", ואיך אפשר לשמור על התמונות המקוריות שנשלחות אלינו מבלי לפגוע באיכותן?

רבים מאיתנו נוהגים להשתמש באפליקציית המסרונים "וואטסאפ" (WhatsApp) לשיתוף תמונות ולחפירות בקבוצות שונות ומשונות. אם תשאלו אנשים מסוימים במשפחתי, הם יגלו לכם שהם לא ממש אוהבים לצלם אותי מהטלפון הנייד שלהם, כי אני מכריחה אותם לשלוח לי את התמונות לדוא"ל ולא רק לוואטסאפ. אני מסבירה להם פעמים רבות את הסיבה לכך, כעת אשתף גם אתכם.

לא הרבה מודעים לכך שהאפליקציה מכווצת משמעותית תמונות שנשלחות דרכה, ובכך למעשה מקטינה את איכותן. הסיבה העיקרית לכיווץ התמונות היא לאפשר למשתמשים לשתף תמונות באופן מהיר יותר מבלי להעמיס על הרשת. לא תמיד נבחין בהבדלי האיכות במסכי הנייד שלנו או על צגי המחשב, אך כשנרצה להדפיס את התמונה, נגלה שהרזולוציה ירודה, והתוצאה היא תמונה מ פוקסלת מאוד, שקשה לראות בה פרטים.


כשתמונה עוברת תהליך של כיווץ מופעל עליה אלגוריתם שיודע להיפטר מפיקסלים רבים שלא פוגעים במראה הכללי של התמונה, אך כן פוגעים בחדותה ובפרטיה.


מדוע רזולוציה של מסך שונה מרזולוציה של הדפסה? למסכים ישנה רזולוציה קטנה ביחס לרזולוציה שנראה בהדפסה, למשל מסך מחשב ברזולוציה של 1072X768 פיקסלים לא יוכל להציג את התמונה בעלת 19 מיליון הפיקסלים במלואה ובטח שלא מסך של טלפון נייד, לכן התמונה עוברת סוג של המרה לצפייה במסך. אולם כאשר נדפיס את התמונה נבחין בפרטים וחדות שלא היינו מבחינים בהם בצפייה במסכים.


כל תמונה מורכבת מפיקסלים ברוחבה ובאורכה, וכאשר נכפיל את כמות הפיקסלים הרוחביים באורכיים נקבל את כמות הפיקסלים בתמונה. התמונה שבדוגמא מורכבת מ5472 פיקסלים לרוחב ומ3648 פיקסלים לאורך, כלומר ישנם סה"כ 19,961,856 פיקסלים בתמונה, שהם 9.84 מגה בייט:



התמונה החביבה הזאת, נשלחה בוואטסאפ המשפחתי, כולם התלהבו מהתינוק החמוד. יום אחד הסבתא החליטה שהיא רוצה להדפיס את התמונה בחנות צילום על קנבס. הסבתא הלכה לחנות ונתנה למוכר את התמונה שנשלחה אליה בוואטסאפ. אבוי, התמונה אינה בגודל של 9.84 מגה בייט יותר, מפני שהיא נלקחה מהגלריה של הוואטסאפ בנייד, וכעת גודלה הוא לא יותר מ68 קילו בייט בלבד (כדי לסבר את האוזן, גודל התמונה ירד לפחות מאחוז מהגודל המקורי!). המוכר מרתיע בפני הסבתא שהתמונה לא תצא איכותית בהדפסה על קנבס גדול, ומבקש ממנה אם היא יכולה להשיג את התמונה המקורית באיכות המלאה שלה.

מאוד רציתי להציג בפניכם את ההבדל בין התמונה המקורית לתמונה המכווצת, אבל בשל העובדה שאתם קוראים מאמר זה על צג מחשב או מסך נייד, יהיה קשה לראות את ההבדלים באופן משמעותי., אך כאשר נרצה להדפיס את התמונה, נבחין בהבדלים באופן משמעותי.

כיצד נוכל להימנע מחוסר הנעימות ומטרטור לחנות הצילום עם תמונה שלא ראויה להדפסה? כיצד תוכלו להבדיל בין התמונות האיכותיות לאלו המכווצות?


שתי שיטות שעובדות:

  • ברוב המכשירים הניידים התמונות מחולקות לגלריות שונות. שתיים מהגלריות הן הגלריה של המצלמה והגלריה של הוואטסאפ. התמונות שמופיעות בגלרית המצלמה הן תמונות שצולמו באיכות המלאה של המצלמה בנייד שלכם (לפי ההגדרות שלכם. כמובן שרצוי לבחור את האיכות הגבוהה ביותר כשמצלמים) ואלו בהחלט ראויות להדפסה. לעומת זאת, התמונות שמופיעות בגלריה של הוואטסאפ הן תמונות שכווצו, ולכן אינן באיכות שמתאימה להדפסה.

  • במידה ואין לכם חלוקה לגלריות בפלאפון, ואינכם בטוחים איזו תמונה איכותית ואיזו לא, תוכלו להיכנס לפרטים על התמונה (סימן אוניברסלי הוא סימן קריאה "!") ותוכלו לקרוא מידע כמו מיקום התמונה בפלאפון (איפה היא נשמרה?), באיזה תאריך היא צולמה וכמובן – מה הגודל שלה. במידה ותראו שגודלה הוא מעל מגה (למשל 3.48mb) – זאת תמונה איכותית. במידה ומשקלה של התמונה הוא בקילו בייטים ולא במגות (למשל 70kb או 180kb), היא אינה מתאימה להדפסה. במידה וגודל התמונה הוא מעל חצי מגה (500kb / 0.5mb), המשקל הוא גבולי וייתכן שהתמונה תוכל להתאים להדפסה (תלוי בגודל ההדפסה), בדקו עם חנות הצילום או בית הדפוס.

אז מה עושים כדי לשמור על איכות התמונות שנשלחות אלינו בוואטסאפ? פשוט מאוד - כאשר שולחים לכם תמונה שיקרה ללבכם דרך הוואטסאפ, אל תתביישו לבקש שישלחו לכם אותה גם בגודלה המקורי באמצעות הדוא"ל (או בדרכים אחרות שלא יפגעו באיכות התמונה), למקרה שתרצו לעשות בה שימוש מעבר למסכי הנייד ולנצור אותה באלבומים משפחתיים או בהדפסות מוגדלות.

גבו את התמונות האהובות עליכם במחשב שלכם ועשו גיבוי נוסף על ענן/הארדיסק חיצוני כדי לוודא שהתמונות יישמרו אתכם תמיד באיכותם המלאה.

מקווה שתרמתי לידע שלכם על שמירת איכות התמונות שלכם בנייד, וכעת אתם יודעים איזה תמונות כדאי להדפיס ואיזה אפשר להשאיר במכשיר הנייד.


מוזמנים להגיב, להוסיף מידע ולספר כיצד המאמר תרם לכם.


נכתב באהבה ללקוחותיי ולכל חובבי הצילום באשר הם,

אורלי לירז.



בחרו נושא שמעניין אתכם
מאמרים מומלצים
עקבו אחריי
  • Facebook Basic Square
  • Instagram Social Icon
bottom of page